Categorie »
Blog
9 May 2022
4 Praktische tips over het beschermen van klantgegevens die geen geld kosten
Privacygevoelige informatie, je hebt er al mee te maken als je een offerte of nieuwsbrief verstuurt. Of als je afspraken bijhoudt en contactgegevens van klanten vastlegt. Volgens de privacywet Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) ben je verplicht deze data goed te beschermen.
Waarom is het belangrijk?
Mensen zijn terecht steeds terughoudender in het delen van persoonlijke informatie. Zorg daarom dat je dit goed regelt, zodat je zo min mogelijk het risico loopt op data lekken en de bijhorende reputatieschade die daarbij hoort.
- Kies kritisch welke klantgegevens je bewaart. Zorg in een webshop dat je ook kunt bestellen zonder een account aan te maken. Wat je niet hebt, hoef je ook niet te beveiligen.
- Vraag alleen naar gegevens die je echt nodig hebt. Dus laat die verjaardag of de naam van het huisdier maar achterwege.
- Bewaar gegevens niet langer dan noodzakelijk. Bestelt een klant iets bij je, dan ben je voor de Belastingdienst verplicht deze gegevens zeven jaar te bewaren. En heb je gegevens niet meer nodig, maar heb je wel een bewaarplicht? Sla ze dan offline op.
- Communiceer duidelijk op je website wat je doet met de gegevens en hoe lang je ze bewaart.
Bekijk deze handige video van de Kamer van Koophandel.
Reacties
Er zijn nog geen reacties.