Arbeidsomstandighedenwet
Met ingang van 1 juli 2017 verandert de Arbeidsomstandighedenwet op een aantal belangrijke punten. MijnKennis zit uiteraard bovenop de actualiteit, want als het arbo-speelveld wordt gewijzigd, dan hebben ondernemers er baat bij om soepel en tijdig mee te bewegen met de vernieuwingen. Om jou op de hoogte te houden van de belangrijkste aandachtspunten hebben we deze mailing opgesteld. Natuurlijk zitten onze arbodeskundigen klaar om vragen te beantwoorden die bij jou op kunnen komen na het lezen van deze update. Zo zorgen we ervoor dat je rustig verder kunt gaan met ondernemen, vanuit de geruststellende gedachte dat MijnKennis de ontwikkelingen scherp in de gaten houdt!
De reden en doelstelling van de vernieuwde Arbeidsomstandighedenwet
Onder de huidige wetgeving blijkt veel onduidelijkheid te bestaan over de rolverdeling bij ziekteverzuim. De vernieuwde wet probeert hier meer helderheid in te bieden, door de voorwaarden voor het optreden van de bedrijfsarts te verstevigen, maar ook door de betrokkenheid van werknemer en werkgever bij het proces te vergroten. Daarnaast wordt sterker ingezet op preventie van ziekte en verzuim, en op de handhaving van de afspraken door de Inspectie SZW. Alle nieuwe maatregelen zijn gericht op duurzame inzetbaarheid van medewerkers, vanuit het perspectief van een arbeidsmarkt die sterk aan het veranderen is.
Rolverdeling bij ziekteverzuim
Uit de praktijk op de werkvloer blijkt dat er behoefte is aan duidelijkheid over de rollen en verantwoordelijkheden van de betrokken partijen. Er is met name gebleken dat veel werknemers de bedrijfsarts als onvoldoende onafhankelijk beschouwen, wat natuurlijk nadelig is voor de openheid die een goede relatie tussen arts en zorgvrager zou moeten typeren. Daarnaast zijn er nog altijd werkgevers die helemaal geen overeenkomst met een bedrijfsarts hebben gesloten. Het wordt onder de nieuwe wetgeving dan ook verplicht voor werkgevers om een contract te sluiten met arbodienstverleners. In dat contract moet zijn vastgelegd hoe de arbo-ondersteuning wordt verleend, voor zover het gaat om taken die de werknemer verplicht is om door een arbodienstverlener uit te laten voeren. Als die dienstverlener een bedrijfsarts is, dan moeten de volgende punten concreet in het contract worden vastgelegd: De bedrijfsarts:
- heeft het recht om alle werkplekken te bezoeken;
- hanteert een duidelijke klachtenprocedure;
- geeft advies over preventiemaatregelen;
- geeft in principe gehoor aan elk verzoek tot een second opinion;
- werkt constructief samen met belanghebbende werknemers, OR, preventiemedewerkers en personeelsvereniging;
- maakt melding van beroepsziekten richting het NCB (Nederlands Centrum voor Beroepsziekten).
In de bestaande wetgeving werd vermeld dat de bedrijfsarts bijstand verleent bij de begeleiding van ziekteverzuim. Onder de nieuwe wet wordt deze rol vervangen door een adviserende rol. Daarmee verschuift de nadruk naar de verantwoordelijkheid van de werkgever: een belangrijk verschil voor jou als ondernemer! Concreet betekent dit dat werknemer en werkgever samen de verantwoordelijkheid dragen voor het uitvoeren van de adviezen die de bedrijfsarts geeft. Een nuancewijziging die het vermelden waard is dus!
Meer betrokkenheid
Om de betrokkenheid van werkgevers en werknemers bij verzuim en preventie te vergroten, wordt instemmingsrecht en medezeggenschap bij de aanwijzing en aanstelling van preventiemedewerkers ingesteld. Bij die medezeggenschap is de arbodienstverlener ook verplicht om nauw samen te werken met alle betrokkenen.
Sterkere focus op een preventieve blik
Voorkomen is beter dan genezen. Dit wordt in de nieuwe wet duidelijk benadrukt, door een grotere focus op preventie van verzuim te leggen. Een belangrijke maatregel in dit kader is de mogelijkheid voor een bedrijfsarts om zelf de werkplekken in een bedrijf te bezoeken, om een beter beeld te krijgen van de factoren die daar een rol spelen. Ook krijgen werknemers het recht om op eigen initiatief het advies van een bedrijfsarts in te winnen, door middel van een spreekuur speciaal voor werknemers. Hiervoor is geen toestemming van de werkgever nodig, maar belangrijker vanuit preventief oogpunt is misschien wel dat een spreekuur bezocht kan worden zonder dat er sprake hoeft te zijn van ziekte. Daarmee kan onnodige escalatie van kleine klachten of zorgen worden voorkomen.
Meer ruimte voor preventiemedewerkers
In de verschuiving van aandacht naar preventie van verzuim krijgen preventiemedewerkers een belangrijke rol toebedeeld. Omdat preventiemedewerkers voortaan met instemming van de medezeggenschap moeten worden aangesteld, zal het draagvlak en het vertrouwen door medewerkers toenemen. Het is de bedoeling dat deze wijziging twee kanten op werkt: meer vertrouwen onder het personeel, maar ook meer verantwoordelijkheid voor het goed functioneren van de preventiemedewerker. Met de Training Preventiemedewerker biedt MijnKennis jou de mogelijkheid om jezelf of een medewerker op te leiden voor de uitvoering van deze, steeds belangrijker wordende, taak. Voor meer informatie over deze training en inschrijving.
Handhaving vanuit het Ministerie
Het Ministerie van SZW gaat de nieuwe maatregelen bekrachtigen door sterker op handhaving in te zetten. Zo wordt onder meer gecontroleerd of er een zogenaamd basiscontract aanwezig is, waarbij wordt beoordeeld of de afspraken in de overeenkomst ook te handhaven zijn. Ook het melden van beroepsziekten bij het NCB wordt zwaarder gewogen. Er kan eventueel een boetesysteem worden ingevoerd bij het niet melden van dit soort ziekten.
Vragen staat vrij!
We kunnen ons goed voorstellen dat je na het lezen van deze informatie vragen hebt. Misschien wil je meer weten over de precieze aard van de wijzigingen, of vraag je je af wat de nieuwe wet voor gevolgen heeft voor jouw specifieke onderneming. Onze arbodeskundigen staan voor je klaar, dus neem gerust contact op voor een helder zicht op de vernieuwde Arbeidsomstandighedenwet 2017.