16 August 2022
Drie gratis tips voor meer Grip op Verzuim
Verzuim? Je bent er als ondernemer het liefst niet mee bezig. Gemiddeld kost een zieke medewerker namelijk zo’n € 200,- per dag aan loonkosten, vervanging en productieverlies. Yolanda Kuis is gepokt en gemazeld op het gebied van preventie. Ze deelt drie tips die aantoonbaar een positief effect op verzuim hebben op de lange termijn en die niks kosten behalve een beetje van jouw tijd en aandacht.
Stel je even voor Yolanda, wie ben je en wat doe je precies?:
Mijn naam is Yolanda Kuis en ik ben al 16 jaar werkzaam als Arbeids- en organisatiedeskundige. Het leuke aan mijn werk vind ik dat ik altijd bezig ben met win-win: gezond, veilig en prettig werken is goed voor werknemers én voor het bedrijfsresultaat voor onze klanten.
Wat is volgens jou de grootste misvatting over verzuim?
Dat je als werkgever geen invloed meer kan hebben op het verzuim, door alle regels, zoals de AVG. Wij bewijzen dat je wel degelijk grip op het verzuim kunt hebben, als je uitgaat van een aantal ‘spelregels’ en deze zo goed mogelijk toepast. We horen bijvoorbeeld vaak opmerkingen als ‘ziek door privéproblemen, daar kunnen we niks mee.’ Daar kijken wij heel anders naar.
Wat levert een goed verzuimbeleid op voor een ondernemer?
Minder stress: als je goed op een rijtje hebt wat je kunt doen om ziekteverzuim om het te voorkómen, of in elk geval de schade te beperken, dan geeft dat rust en meer grip op de zaak.
We zitten er klaar voor: wat zijn jouw drie tips om gratis en voor niks te werken aan het terugdringen van verzuim?
Tip 1: Maak tijd vrij voor ‘onnuttige’ gesprekjes
Yolanda: Door zo af en toe eens te informeren naar hoe het weekend was voor jouw medewerker voelt de medewerker zich gezien en gewaardeerd. Stel dat er dan een keer wat speelt ervaart de medewerker een minder grote drempel om dit aan te kaarten. Daarnaast geeft het je inzicht in de privésituatie van de medewerker.
Tip 2: Ga niet op de stoel van de dokter zitten
Meldt een medewerker zich ziek en lijkt het langer te gaan duren, schenk dan niet te veel aandacht aan de medische zaken (de problemen geen water geven noemen wij dat, en jij bent toch niet degene die je medewerker daarover kan en mag adviseren). Richt je op wat deze persoon wél kan doen en hoe hij of zij denkt wat er nodig is om weer (deels) aan de slag te kunnen. Informeer wel naar hoe het gaat en of deze persoon de juiste zorg heeft geregeld.
Tip 3: Benoem de juiste roze olifant in de kamer
Meldt iemand zich vaak ziek (gemiddeld is 1 per jaar, bij 3x of vaker trekken wij bij jou aan de bel), spreek dan uit dat je je zorgen maakt. Hou het positief en praat over de toekomst. En let op: stap niet in de valkuil door te vragen WAAROM BEN JE ZO VAAK ZIEK. Dan krijg je meestal allerlei antwoorden waar jij als niet-medicus toch niks mee kan. Dus houdt het gesprek op wat jij van je medewerker verwacht en check wat nodig is om (weer) met plezier naar het werk te gaan.
Wist je dat TNO onderzoek uitwijst dat iedere euro die je voor preventie inzet wordt verdubbeld?
Bekijk welke Grip-op-verzuim pakketten wij hebben. Nu inclusief Vertrouwenspersoon.
Hulp nodig?
Heb je hulp nodig met betrekking tot dit artikel? Of heb je een andere vraag? Wij helpen je graag verder.
Reacties
Er zijn nog geen reacties.