13 June 2019
Wat zou je het allerliefste willen?
MijnKennis beschikt over een preventie- en re-integratie afdeling waar een zeer ervaren team van professionals onze klanten verder helpen met lastige dossiers op het gebied van re-integratie. De grootste winst valt te halen bij preventie, want zorgen dat je medewerkers gezond en met plezier naar het werk gaan is de slimste manier van investeren in een gezonde en gemotiveerde club van medewerkers.
Jasper van Buul is al 25 jaar werkzaam in de Arbo dienstverlening en sinds 2014 werkzaam bij MijnKennis als registercasemanager. Dit betekent dat hij in actie komt, wanneer er veel langdurige zieke medewerkers zijn en hier een oplossing in de preventieve sfeer voor gezocht moet worden. Momenteel rond hij een groot verzuimtraject af bij de Penitentiaire Inrichting in Alphen aan den Rijn.
Wat vind je de leuk aan dit werk?
Ik haal de meeste voldoening uit dat mensen weer met plezier naar hun werk gaan. En uiteindelijk maakt dat de organisatie waar ze werken ook succesvoller.
Wanneer kom jij in beeld?
Meestal als het ziekteverzuim te hoog is. Bij binnenkomst liggen de zware dossiers vaak al voor me klaar. Het gemiddelde percentage ziekteverzuim ligt op 5% en de paniek breekt uit wanneer dit 7% of hoger is. Het laagste ziekteverzuim is trouwens in boerenbedrijven. Dit komt omdat mensen daar met plezier en trots werken. Dat is de beste remedie tegen ziekteverzuim.
Wat kom je vaak tegen?
Mensen die al langere tijd ziek zijn, zitten vaak in een slachtofferrol. Door ze van passief naar actief gedrag te stimuleren, voelen ze zich vaak al weer beter omdat ze zelf de regie weer terug pakken. Dat is een voorwaarde om de situatie op te kunnen lossen.
Heb je nog een tip?
Een andere mogelijkheid kan zijn om zonder terug te kijken naar het verleden, weer het gesprek aan gaan en naar nieuwe mogelijke oplossingen zoeken. Ik schuif regelmatig aan bij deze gesprekken als mediator.
Wat is de ludiekste oplossing waarbij jij een rol hebt gespeeld?
Ik was ooit ingehuurd door een vervoersbedrijf die een chauffeur in dienst hadden waarvan de ogen steeds slechter werden. Hij kon dus niet meer rijden op de vrachtwagen. De gesprekken tussen beide partijen liepen op niks uit en zorgden voor steeds meer frustratie. Tijdens mijn eerste gesprek met de chauffeur vroeg ik hem waar hij van droomde. En hij gaf aan dat hij toekomst zag in het beginnen van een camping in Suriname. MijnKennis heeft toen een berekening voor het bedrijf gemaakt en uiteindelijk heeft de chauffeur een bedrag ontvangen, zodat hij zijn camping kon starten. Iedereen blij, want voor een bedrijf is een langdurig zieke medewerker op den duur alleen maar een last op financieel gebied.
En is de chauffeur echt die camping begonnen?
Jazeker!
Heb je nog een tip?
Stel de vraag: wat zou je het allerliefste willen? En ga daarmee aan de slag. Dan bereik je vaak veel sneller een oplossing in een betere sfeer.
Wat kun je doen om ervoor te zorgen dat je minder vaak in dit soort langslepende arbeidsconflicten terecht komt?
Gemiddeld zijn mensen 1x per jaar ziek. Is dit 3x of vaker, dan is dit een signaal dat er iets aan de hand is. De leidinggevende speelt een sleutelrol in dit soort situaties. Hij of zij moet het gesprek aan gaan om te onderzoeken wat er aan de hand is. Zit die persoon nog wel op de goede plek of spelen er zaken in het privéleven die van invloed zijn?
Hoe zorg je ervoor dat mensen beter in hun vel zitten op het werk?
We weten inmiddels dat een abonnement op de sportschool niet helpt. Wat wel een positief effect heeft zijn drie dingen.
- Je veilig voelen en gesteund.
- Autonomie: zelf beslissingen mogen maken.
- Uitdaging: Stress maar ook saai werk zijn allebei ziekmakend.
Het is wel belangrijk om onderscheid te maken tussen echt ziek zijn en verzuim. Aan verzuim kun je iets doen en mensen die echt ziek zijn niet.
Wat zijn kritische succesfactoren bij het willen terugdringen van verzuim?
Momenteel ben ik ingehuurd door de Penitentiaire Inrichting in Alphen aan den Rijn waar ik aan de leidinggevenden leer hoe ze een goed preventiegesprek kunnen voeren. Dit doe ik met mijn collega Yolanda Kuis. Zij noemt het altijd Vitamine A; vitamine aandacht. Door regelmatig een preventiegesprek te voeren met mensen uit jouw team blijf je goed op de hoogte over wat er speelt. Door samen het gesprek aan te gaan over de toekomst maak je de medewerker actief. Wat is er nodig om persoonlijke doelen te halen? Dit kan heel divers zijn, van loopbaan coaching tot een cursus ‘Stoppen met roken’.
Maar dit soort trainingen en coaching trajecten kosten een bedrijf toch alleen maar extra geld?
Ik reken regelmatig voor wat een langdurig zieke medewerker kost. Het effect van een actief verzuimbeleid is pas na meerdere jaren meetbaar. Maar uiteindelijk kost dit minder en levert het meer werkplezier op, dan dat je medewerkers die niet meer mee kunnen met een zak geld naar huis stuurt.
Hoe zorg je ervoor dat het nieuwe verzuimbeleid onderdeel van de bedrijfscultuur wordt?
Het voorbeeldgedrag van de leidinggevenden is cruciaal. Wij adviseren om na de afronding van het verzuimtraject, een aantal keren een terugkomdag te organiseren die in het teken staat van intervisie en het geven van feedback. Onze ervaring is dat dit een goede manier is om te zorgen voor inbedding in de organisatie.
Wil jij ook actief aan de slag om het verzuim in jouw organisatie terug te dringen? Je kunt dan twee dingen doen.
- GRATIS: Volg de MijnKennis mini-training ‘In 8 stappen naar minder verzuim’. Je ontvangt 1x per week een e-mail met daarin praktische stappen om actief aan de slag te gaan om het verzuim terug te dringen in jouw organisatie. De tijdsinvestering is ongeveer 15 minuten per week. Meld je meteen aan!
- Maak een vrijblijvende afspraak. Dit kan gaan over een langdurig zieke werknemer, waarmee je niet verder komt. Of wil je een plan om het verzuim structureel terug te dringen in jouw bedrijf of op jouw afdelingen? Neem contact op met Jasper van Buul via: 06 2389 2519 of jasper.vanbuul@mijnkennis.nl.
In het kort de Verzuimaanpak van MijnKennis:
- Direct aan de slag met het oplossen van langlopende dossiers. Vaak in de rol van mediator.
- Leidinggevenden vaardigheden leren om in gesprek te gaan over verzuim en preventie.
- Terugkomdagen organiseren voor leidinggevenden die in het teken staan van intervisie en feedback. Het doel is om het verzuim structureel terug te dringen en meer werkplezier te creëren.
Reacties
Er zijn nog geen reacties.