9 June 2020
Interview Margreet Riedstra – PRé Sustainability
MijnKennis vroeg Margreet Riedstra van PRé Sustainability, een van onze klanten, hoe zij dit aanpakken en welke stappen zijn nemen om in het nieuwe normaal weer veilig te kunnen samenwerken. En dan bedoelen we niet alleen de zakelijke kant van het contact. Maar ook hoe je de de gesprekjes bij de espressomachine, die net zo waardevol zijn voor het optimaal functioneren van een team, kunt behouden?
Kun je kort uitleggen wat PRé Sustainability doet?
Ons kantoor zit in Amersfoort waar wij met 30 collega’s werken. Het bedrijf is 30 jaar geleden opgericht door founder/eigenaar Mark Goedkoop. Wij ondersteunen wereldwijd bedrijven bij het verduurzamen van hun productieprocessen en de levenscycli van hun producten. Dit doen we met behulp van de door ons ontwikkelde LCA software die bedrijven als Nike en Procter & Gamble inzicht geeft in de cijfermatige onderbouwing voor het verduurzamen van productieprocessen. Hierdoor kunnen ze op basis van feiten keuzes maken die bijdragen aan een betere wereld.
Wat is jouw rol bij PRé?
Ik ben sinds 2009 werkzaam als HR adviseur bij PRé.
Welke uitdagingen zijn er voor jullie sinds corona?
Begin maart kwamen de eerste berichten uit Brabant over dat mensen daar zoveel mogelijk thuis moesten werken. We hebben toen direct tegen iedereen op kantoor gezegd: “Neem je laptop mee naar huis, want je weet maar nooit”. Inmiddels zijn we natuurlijk al lang ingehaald door de realiteit, want dit bleek een goede inschatting. Toen duidelijk werd dat we met zijn allen thuis moesten werken hebben we met ons crisisteam overlegd wat er allemaal geregeld moest worden. We hebben die dag bijvoorbeeld alle telefoons doorgeschakeld en ook nog snel de koelkasten leeggehaald, dus onze aanpak was meteen heel pragmatisch.
Hoe ging het thuiswerken?
Onze medewerkers hadden allemaal al de beschikking over een VPN verbinding en een laptop. Daarnaast waren ze ook gewend aan af en toe thuiswerken, dus het wennen aan de nieuwe situatie ging vrij soepel. Ik heb een aantal Webinars gevolgd over thuiswerken en aansturen op afstand zodat we voor onze medewerkers alles goed konden regelen. We hebben wekelijkse “virtual get-togethers” ingepland, zowel voor de hele organisatie als per team, zodat ook de momentjes met je collega’s bij de espressomachine niet verloren zouden gaan, en de samenwerking en communicatie op afstand zo goed mogelijk bleef verlopen.
Wat hebben jullie nog meer gedaan?
Communicatie en persoonlijke aandacht vinden we heel belangrijk. We sturen regelmatig een informatie update per mail. Onze Managing Director, Eric Mieras, belt regelmatig met de werknemers om te vragen hoe het gaat en we hebben bijvoorbeeld een spelletje gestuurd tijdens de meivakantie. Daarnaast hebben we mensen met kleine kinderen, voor wie het heel lastig was om geconcentreerd thuis te werken, de flexibiliteit geboden om eventueel op andere dagen en uren te werken of hun uren later dit jaar te compenseren.
En nu mag werkend Nederland weer langzaamaan van het slot. Hoe gaat dat bij jullie?
We houden ons nog steeds aan de richtlijnen van de overheid om zoveel mogelijk thuis te werken, maar we hebben gemerkt dat het na zoveel weken thuis werken wel noodzakelijker begint te worden om elkaar af en toe even persoonlijk te spreken en bepaalde meetings face-to-face te houden. Het kantoor is inmiddels gefaciliteerd om te kunnen werken op 1,5 meter afstand en alle nodige hygiëne maatregelen zijn genomen. Mensen die liever niet met het openbaar vervoer willen reizen mogen thuis blijven werken. Er is een indeling gemaakt dus ieder team kan één dag per week samen op kantoor werken.
Daarnaast ben ik druk met een inventarisatie over de thuiswerkplekken. Dit doe ik samen met Yolanda Kuis van MijnKennis. Met behulp van een vragenlijst krijgen we meer informatie over hoe mensen het thuiswerken ervaren en wat ze eventueel nodig hebben om ook goed vanuit huis te kunnen functioneren. De één is productiever thuis en de ander mist juist de aansluiting met het team. Het is belangrijk om dit goed in kaart te brengen, zodat je daar in de toekomst op kunt sturen. En natuurlijk kijken we ook naar de praktisch kant, zoals heb je een werkplek die voldoet aan alle Arbo eisen.
Wat doet Yolanda Kuis voor jullie?
Ik werk al sinds 2011 met Yolanda. Ik heb destijds een training Preventiegesprekken voeren bij haar gevolgd. Ook heeft ze een belevingsonderzoek onder personeel afgenomen dat ging over duurzame inzetbaarheid. Verder voert zij de RI&E (Risico-inventarisatie en –evaluatie red.) voor ons uit. Daar ze is ze nu ook druk mee. Nieuw is dat we deze keer een arbeidshygiënist laten komen om te kijken wat we nog meer kunnen doen om onze mensen zo gezond mogelijk op kantoor te laten werken.
Wil je meer weten over PRé Sustainability? Check de website: https://www.pre-sustainability.com/
Meer weten over de arbeidshygiënist of heb je hulp nodig bij het coronaproof maken van jullie kantoortuin of werkplaats? Dan kun je jouw vragen stellen aan Yolanda Kuis van MijnKennis.
Reacties
Er zijn nog geen reacties.