22 December 2020
Interview met Rob Banken van Banken Champignons
Rob Banken (49) is samen met zijn broer Jurgen eigenaar van Banken Champignons.
Favoriete paddenstoel: maitake, heel gezond en komt oorspronkelijk uit Japan.
Op het kerstmenu: risotto ai funghi.
Hoe is Banken Champignons ontstaan?
Mijn ouders zijn in de jaren 50 begonnen in Batenburg (een kerkdorp van de Gemeente Wijchen) met de teelt van champignons. O.a. door de opkomst van het Chinese restaurant in de jaren 80 werd de champignon steeds populairder in Nederland. Naast zijn eigen productie kocht vader Henk de champignons in bij collega-telers en verkocht deze direct door aan supermarkten en restaurants. Een slimme zet waardoor Banken Champignons uitgroeide tot het internationaal opererende bedrijf dat het nu is.
En hoe ziet het bedrijf er anno 2020 uit?
Inmiddels bestaat Banken uit vijf productiebedrijven die witte- en kastanjechampignons produceren, wat ongeveer 80% van de paddenstoelenmarkt vertegenwoordigd. De overige 20% bestaat uit Shiitake en oesterzwammen.
Daarnaast is er een handelsdivisie die nog steeds producten in- en verkopen van andere telers, waarmee mijn vader ooit mee is begonnen. Wij hebben ongeveer dertig soorten gecultiveerde en wilde paddenstoelen in ons assortiment. Wilde paddenstoelen groeien o.a. in de bossen van Rusland, Canada, Belarus en Polen. Deze paddenstoelen kun je niet kweken. En natuurlijk ook de truffel uit Umbrië.
En wij importeren gecultiveerde paddenstoelen uit Azië, voornamelijk afkomstig uit China en Zuid-Korea.
Hoeveel mensen werken er bij Banken Champignons?
Er werken ongeveer 400 mensen en we hebben een omzet van grofweg 100 miljoen euro.
Welke kansen zie je voor de toekomst?
Een belangrijke trend voor ons is de toenemende behoefte aan duurzaamheid. De consumptie van vlees neemt af en dus is er meer behoefte aan vega producten zoals een burger of nuggets gemaakt van paddenstoelen. En wat ook veel mensen niet weten is dat het bijna een circulair product is, omdat champignons groeien op meststoffen zoals paardenmest. Dus wij scheppen de stallen leeg om daar champignons op te laten groeien. Geweldig toch!
Hoe is het jullie in de coronatijd vergaan?
75% Van onze producten zijn voor de supermarkten. Zoals iedereen wel weet, was in dat kanaal sprake van een enorme omzetstijging, omdat alle horeca gesloten was. Maar daardoor bleef ik wel zitten met de paddenstoelen die voor de restaurants bedoeld waren.
We hebben toen snel een web shop gemaakt en een soort van drive-in om pakketten met exclusieve paddenstoelen, bedoeld voor de horeca, te verkopen onder de naam ‘Red de paddenstoel’. We waren overdonderd door het succes hiervan, want we hadden alleen wat op social media gepost. We dachten: we zien wel, maar er stond gewoon file. We hebben ruim 3000 pakketten verkocht. We gaan nu kijken hoe we dit structureel in ons business model kunnen opnemen.
Ik begreep dat je MijnKennis hebt aangeprezen bij een ander bedrijf. Daar zijn wij heel blij mee, want wij hebben door een automatiseringsslag ruimte gekregen voor nieuwe klanten.
Ik zit bij Foodcommunity, een ondernemersclub in Nijmegen en daar heb ik verteld over jullie dienstverlening op het gebied van arbo. Sinds 2012 werk ik al met jullie samen en waardeer ik dat jullie goed meedenken met mij als ondernemer en dat jullie praktische oplossingen aandragen.
Om je hiervoor te bedanken hebben we heerlijk pakket laten samenstellend door Maurice Kersten (links op de foto) van restaurant Groenewoud in Nijmegen (ook een van onze klanten).
Ken jij ondernemers die op zoek zijn naar onze all-round dienstverlening? Laat het ons weten en als dit bedrijf klant wordt bij MijnKennis ontvang je ook zo’n mand vol met lekkers van Restaurant Groenewoud. Ook kun je iedere maand ons gratis webinar Online administratie volgen. Inschrijven kun je hier: https://mailchi.mp/ce886ec440ca/nooitmeerwakkerliggenvanmijnadministratie
Hulp nodig?
Heb je hulp nodig met betrekking tot dit artikel? Of heb je een andere vraag? Wij helpen je graag verder.
Reacties
Er zijn nog geen reacties.