30 September 2019
Stappenplan eHerkenning
Stappenplan eHerkenning
- Vraag eHerkenning aan bij een van de zes leveranciers.
- Bepaal welk betrouwbaarheidsniveau je nodig hebt.
- eHerkenning toegewezen? Vraag dan voor individuele werknemers, die gebruik gaan maken van eHerkenning, een machtiging aan.
- Tip: begin op tijd. Voor 1 november moet bovenstaande geregeld zijn!
Wat is eHerkenning?
De overheid eist dat gegevens van burgers en ondernemers steeds veiliger worden. Dat kan met eHerkenning. eHerkenning is een ‘digitale sleutel’ waarmee steeds meer ondernemers op 1 manier veilig inloggen bij de overheid om hun zaken te regelen. Inmiddels zijn ruim 400 organisaties aangesloten. Ook de Belastingdienst en Douane.
Wat moet je doen om eHerkenning te krijgen?
Heb je nu nog geen eHerkenning, dan moet je dit zo spoedig mogelijk bij een erkende leverancier van eHerkenning aanvragen. Dit zijn er op dit moment 6. eHerkenning is niet gratis en de kosten verschillen per leverancier. Als de aanvraag juist en volledig is ingediend, duurt het verwerken daarvan tussen de 1 en 5 dagen.
Natuurlijk kan MijnKennis dit ook voor je regelen. Wij vragen dan een ketenmachtiging aan. Wil je hier meer informatie over? Stuur dan een e-mail naar info@mijnkennis.nl.
DIRECT NAAR LEVERANCIERSOVERZICHT eHERKENNING: https://www.eherkenning.nl/leveranciersoverzicht
Welk betrouwbaarheidsniveau heb ik nodig?
Binnen eHerkenning zijn verschillende betrouwbaarheidsniveau’s mogelijk. Om gebruik te kunnen maken van de meeste diensten in het werkgeversportaal van het UWV is het noodzakelijk om te beschikken over niveau EH3 of EH4.
Let op: alle medewerkers die met eHerkenning werken hebben een persoonlijke machtiging nodig – begin op tijd!
Zodra de eHerkenning is toegekend, vervallen alle machtigingen voor het werkgeversportaal via het UWV-account. Dat betekent dat voor alle werknemers opnieuw een machtiging binnen eHerkenning moet worden aangevraagd. Daar gaat de meeste tijd inzitten.
Indien de aanvraag van eHerkenning niet vóór 1 november is geregeld, kan er bijvoorbeeld geen ontslagaanvraag meer ingediend worden. Ook kunnen er geen ziek- of betermelden van medewerkers meer gedaan worden.
In de toekomst zal eHerkenning voor veel meer overheidsdiensten verplicht gesteld worden. Je kunt dan met één inlogmiddel van eHerkenning terecht bij meer dan 400 overheidsorganisaties, zoals de Belastingdienst en de Kamer van Koophandel.
-
Niks missen? Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.
-
Misschien is dit artikel ook interessant voor jou? https://mijnkennis.nl/bedrijfsaansprakelijkheid-avb-en-beroepsaansprakelijkheid-bav/
-
Ben jij MKB-er maar heb je nog geen wettelijk verplichte Preventiemedewerker aangesteld? Op woensdag 30 oktober geeft Yolanda Kuis de training Preventiemedewerker Basis inclusief een uitgebreid na-traject. Bekijk de training: https://mijnkennis.nl/hr-advies/trainingen-en-events/training-preventiemedewerker-basis/
Reacties
Er zijn nog geen reacties.